Εργαστήρια Δεξιοτήτων - Εφαρμογή

Δημοσιεύτηκε στις Τετάρτη, 18 Αύγουστος 2021

SkillsLabΜε υπουργική απόφαση, καθορίζονται ο τρόπος διδασκαλίας, το ωρολόγιο πρόγραμμα, το σχέδιο δράσεις, οι αναθέσεις και οι αξιολογήσεις των μαθητών στα Εργαστήρια Δεξιοτήτων στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση.

Σύμφωνα με την απόφαση στις τάξεις Α’ έως Δ’ οι ώρες της Ευέλικτης Ζώνης γίνονται ώρες των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων και στις τάξεις Ε’ & ΣΤ’ οι δύο ώρες Γεωγραφίας γίνονται μία και η άλλη ώρα θα προσφερθεί για τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων.

Time

Κατά την έναρξη του διδακτικού έτους και το αργότερο έως 30 Σεπτεμβρίου του κάθε έτους, στο πλαίσιο του ετήσιου προγραμματισμού της σχολικής μονάδας, πραγματοποιείται ειδική συνεδρίαση του Συλλόγου Διδασκόντων για τον καθορισμό του ετήσιου Σχεδίου Δράσης της σχολικής μονάδας αναφορικά με τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων. Οι υπεύθυνοι εκπαιδευτικοί για τη διδασκαλία των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων, σχεδιάζουν τα αντίστοιχα Προγράμματα Καλλιέργειας Δεξιοτήτων. Ο σχεδιασμός περιλαμβάνει υποχρεωτικά την υλοποίηση των τεσσάρων (4) Θεματικών Ενοτήτων και περιλαμβάνει από 20 ως 28 Προγράμματα Καλλιέργειας Δεξιοτήτων, δηλαδή 5 έως 7 εβδομάδες ανά Θεματική Ενότητα. Οι τέσσερις δηλαδή Θεματικές ενότητες θα γίνουν με τη σειρά που θα αποφασίσει το κάθε σχολείο αντίστοιχα τα διαστήματα:

  1. Οκτώβριος – Νοέμβριος
  2. Δεκέμβριος – Ιανουάριος
  3. Φεβρουάριος – Μάρτιος
  4. Απρίλιος – Μάιος

Programme

Ήπιες Δεξιότητες

Δημοσιεύτηκε στις Τετάρτη, 18 Αύγουστος 2021

SkillsLabΠαρά το γεγονός ότι το σχολείο όλα αυτά τα χρόνια επιδίωκε να δώσει στους μαθητές και στις μαθήτριες γνώσεις, δεξιότητες και να πετύχει αλλαγή στάσης και συμπεριφοράς, τελικά η βαρύτητα δινόταν στον γνωστικό τομέα. Βαδίζοντας όμως στον 21ο αιώνα παρατηρούμε ότι οι δεξιότητες που ίσως παίξουν μεγαλύτερο ρόλο είναι οι λεγόμενες ήπιες δεξιότητες (soft skills) που σύμφωνα με τη διεθνή βιβλιογραφία είναι δυνατό να αποτελέσουν αντικείμενο διδασκαλίας και μάλιστα, σε συνδυασμό με τη διδασκαλία των γνωστικών δεξιοτήτων (hard skills), να αναβαθμίσουν την ακαδημαϊκή και επαγγελματική πορεία του ανθρώπου αλλά και να φανούν χρήσιμες γενικότερα για τη ζωή του.

Η τυπική εκπαίδευση και κατάρτιση λοιπόν πρέπει να εφοδιάζει τους πολίτες με ένα ευρύ φάσμα δεξιοτήτων που ανοίγουν το δρόμο για την προσωπική ολοκλήρωση και ανάπτυξη, την κοινωνική ένταξη, την ιδιότητα του ενεργού πολίτη και την απασχόληση. Σε αυτές περιλαμβάνονται εκτός από τις στοιχειώδεις γνώσεις γραφής και ανάγνωσης, θετικών επιστημών και ξένων γλωσσών, και εγκάρσιες δεξιότητες και βασικές ικανότητες, όπως οι ψηφιακές ικανότητες, η κριτική σκέψη, η ικανότητα επίλυσης προβλημάτων και η ικανότητα για μάθηση.

Οι δεξιότητες αυτές πρέπει να ενισχύονται δια βίου και να δίνουν τη δυνατότητα στους πολίτες να εξελίσσονται σε μεταβαλλόμενους χώρους εργασίας και στην κοινωνία, καθώς και να ανταπεξέρχονται στην πολυπλοκότητα και την αβεβαιότητα του σύγχρονου κόσμου.

1

Τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων λοιπόν έχουν στόχο να καλλιεργήσουν αυτές τις δεξιότητες που είναι:

Α) Δεξιότητες 21 ου αιώνα (4cs)

4cs

Α1. Δεξιότητες μάθησης 21 ου αιώνα (4cs)

o Κριτική σκέψη,

o Επικοινωνία,

o Συνεργασία,

o Δημιουργικότητα

Α2. Ψηφιακή μάθηση 21 ου αιώνα (4cs σε ψηφιακό περιβάλλον)

o Ψηφιακή επικοινωνία,

o Ψηφιακή συνεργασία,

o Ψηφιακή δημιουργικότητα,

o Ψηφιακή κριτική σκέψη,

o Συνδυαστικές δεξιότητες ψηφιακής τεχνολογίας, επικοινωνίας και συνεργασίας

Α3. Παραγωγική μάθηση μέσω των τεχνών και της δημιουργικότητας.

Β) Δεξιότητες ζωής

Life Activities

Β1. Δεξιότητες της κοινωνικής ζωής

o Αυτομέριμνα,

o Κοινωνικές δεξιότητες,

o Ενσυναίσθηση και ευαισθησία,

o Πολιτειότητα,

o Προσαρμοστικότητα,

o Ανθεκτικότητα,

o Υπευθυνότητα

Β2. Δεξιότητες της ψηφιακής ιθαγένειας

o Ευχέρεια στην ηλεκτρονική διακυβέρνηση,

o Ψηφιακή πολιτειότητα,

o Ασφαλής πλοήγηση στο διαδίκτυο,

o Προστασία από εξαρτητικές συμπεριφορές στις τεχνολογίες,

o ανθεκτικότητα

Β3. Δεξιότητες διαμεσολάβησης και κοινωνικής ενσυναίσθησης

o Ενσυναίσθηση και ευαισθησία,

o Διαμεσολάβηση,

o Επίλυση συγκρούσεων,

o Πολιτειότητα

Β4. Δεξιότητες επιχειρηματικότητας

o Πρωτοβουλία,

o Οργανωτική ικανότητα,

o Προγραμματισμός,

o Παραγωγικότητα,

o Αποτελεσματικότητα.

Γ) Δεξιότητες της τεχνολογίας, της μηχανικής και της επιστήμης

Techonology Activities

Γ1. Δεξιότητες της τεχνολογίας

o Δεξιότητες δημιουργίας και διαμοιρασμού ψηφιακών δημιουργημάτων,

o Δεξιότητες ανάλυσης και παραγωγής περιεχομένου σε έντυπα και ηλεκτρονικά μέσα,

o Δεξιότητες διεπιστημονικής και διαθεματικής χρήσης των νέων τεχνολογιών

Γ2. Δεξιότητες διαχείρισης των Μέσων (media)

o Πληροφορικός γραμματισμός, o Ψηφιακός γραμματισμός,

o Τεχνολογικός γραμματισμός, o Γραμματισμός στα μέσα,

o Ασφάλεια στο διαδίκτυο)

Γ3. Ρομποτική

o Δεξιότητες μοντελισμού και προσομοίωσης,

o Επιστημονική/ υπολογιστική σκέψη

Δ) Δεξιότητες του νου

Mind Activities

Δ1. Στρατηγική σκέψη

o Οργανωσιακή σκέψη,

o Μελέτη περιπτώσεων,

o Επίλυση προβλημάτων

Δ2. Πλάγια σκέψη

o Δημιουργική,

o παραγωγική,

o ολιστική σκέψη,

o κατασκευές,

o παιχνίδια,

o εφαρμογές.

Δ3. Ρουτίνες, σκέψεις και αναστοχασμός

Δ4. Κατασκευές, παιχνίδια, εφαρμογές

Δ5. Δεξιότητες υπολογιστικής σκέψης

o Επιστημονική/ υπολογιστική σκέψη,

o Διαμεσολάβηση.

Τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων

Δημοσιεύτηκε στις Τετάρτη, 18 Αύγουστος 2021

SkillsLabΣτο υποχρεωτικό ωρολόγιο πρόγραμμα όλων των Νηπιαγωγείων, Δημοτικών και Γυμνασίων εντάσσονται από το Σεπτέμβριο του 2021 τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων, σύμφωνα με απόφαση του υπουργείου Παιδείας.

Ο Στόχος των εργαστήριων δεξιοτήτων

Τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων αποτελούν μία καινοτόμο, δυναμική, διδακτική, εκπαιδευτική δράση, η οποία συνίσταται στην προσθήκη νέων Θεματικών Ενοτήτων, με εστίαση στις δεξιότητες, στο υποχρεωτικό ωρολόγιο πρόγραμμα του Νηπιαγωγείου, του Δημοτικού και του Γυμνασίου, αξιοποιώντας σύγχρονες και καινοτόμες μεθόδους μάθησης.

Βασική αρχή των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων είναι να συνδυάζουν το γνωστικό πεδίο των Προγραμμάτων Σπουδών με την ανάπτυξη βασικών ικανοτήτων των μαθητριών και των μαθητών με σκοπό τη διάπλασή τους σε ελεύθερους και υπεύθυνους πολίτες.

Σκοπός των «Εργαστηρίων δεξιοτήτων» είναι η ενίσχυση της καλλιέργειας ήπιων δεξιοτήτων, δεξιοτήτων ζωής και δεξιοτήτων τεχνολογίας και επιστήμης στις μαθήτριες και στους μαθητές.

Οι Θεματικές Ενότητες των Εργαστηρίων

Το πρόγραμμα και το εκπαιδευτικό υλικό των «Εργαστηρίων δεξιοτήτων» ομαδοποιείται σε τέσσερις (4) Θεματικές Ενότητες. Οι Θεματικές Ενότητες προκύπτουν από τους Παγκόσμιους Δείκτες Αειφόρου Ανάπτυξης και είναι:

  1. Φροντίζω το Περιβάλλον - Περιβάλλον
  2. Ζω καλύτερα - Ευ Ζην
  3. Ενδιαφέρομαι & Ενεργώ - Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη
  4. Δημιουργώ και καινοτομώ - Δημιουργική Σκέψη & Πρωτοβουλία

2